Mijn avondroutine - Tips

Toen ik doorheen mijn blogarchief aan het snuisteren was toen kwam ik daar mijn avondroutine tegen. Dat is één van de eerste artikels die ik ooit op mijn blog gepubliceerd heb, en eentje dat me nu inspiratie gaf om dit artikel te schrijven. Mijn routine ziet er 's avonds tegenwoordig namelijk heel wat beter uit dan toen. Vandaar volgen hier enkele tips die ik altijd toepas om mijn dag op een goede manier af te sluiten, waardoor ik automatisch ook zorg voor een betere nachtrust. Veel leesplezier!

DENK NA OVER JE DAG EN LAAT LOS
Probeer elke dag bewust af te sluiten door er eens goed over na te denken, en vervolgens al je gedachten los te laten. Denk bijvoorbeeld aan taken die je niet hebt kunnen uitvoeren, en plan in je agenda wanneer je wel van plan bent ze te verwezenlijken. Wees verder dankbaar voor alles wat je wél bereikt hebt, en laat vervolgens los. De dag is voorbij. Je kunt er toch niets meer aan veranderen. Blijven piekeren is tijdsverlies; dat heeft geen nut. Loslaten is de boodschap.

Extra! Van je af schrijven kan ook goed helpen om je gedachten beter los te kunnen laten. Pen alles dat er in je opkomt bijvoorbeeld neer in een dagboek. Dat kan al eens deugd doen. 

MAAK EEN TO-DO LIJSTJE VOOR MORGEN
Wanneer je meest belangrijke taken zijn neergepend (of getypt), dan kan je ze uit je hoofd verwijderen. Dat creëert rust.

SLAAPHYGIËNE IS BELANGRIJK
Een goede slaaphygiëne is belangrijk; zowel om goed in slaap te kunnen vallen, als om fris en monter wakker te kunnen worden. Zorg dus dat je fris gewassen bent, dat je lakens proper zijn en dat je kamer is opgeruimd. Je slaap zal er ongetwijfeld positief door beïnvloed worden.

ZORG VOOR SFEER
's Avonds kom ik graag bij in een kamer met wat sfeerverlichting. Gedimd licht en enkele kaarsjes zijn al voldoende om voor gezelligheid te zorgen. Heerlijk rustgevend.

GA OP TIJD OFFLINE
Leg je telefoon en je laptop aan de kant vooraleer je gaat slapen. Bij voorkeur zelfs de hele avond! Die dingen werken alleen maar afleidend en zorgen ervoor dat je brein constant op volle toeren blijft werken. Grijp in de plaats liever naar een goed boek. Lezen heeft namelijk een ontspannende werking. Het is de ideale manier om eventjes aan de realiteit te ontsnappen. Of kijk tv, als je het moeilijk vindt om alle schermpjes te bannen. Focus jezelf bijvoorbeeld volledig op je favoriete serie. Maar doe jezelf hoe dan ook een plezier en blijf zo lang mogelijk offline. Het internet is een grote boosdoener; laat je nachtrust dààr niet door verstoren.

MEDITEER
Door te mediteren komen er automatisch minder prikkels binnen. Het is de ideale manier om je hoofd even op stil te kunnen zetten. In het begin is dat zeker niet zo gemakkelijk, maar na verloop van tijd word je daar vanzelf beter en beter in. Persoonlijk vind ik het fijn om geleide meditaties te volgen, of om ASMR videos te bekijken op YouTube.

ZET JE RAAM OPEN
Voor zover ik weet is het niet wetenschappelijk bewezen dat het slapen met open ramen voordelen heeft, maar zelf ervaar ik dat wel alleen maar op een positieve manier. Of het nu zomer of winter is; mijn raam moet altijd open staan. Frisse lucht is voor mij namelijk cruciaal om goed te kunnen slapen. Bovendien word ik op die manier ook met een beter en frisser gevoel wakker. Slaap je toch liever met je raam dicht? Vergeet dan niet om je raam 's ochtends even te openen om je kamer goed te kunnen verluchten.

DRINK VOLDOENDE WATER
Om gehydrateerd te blijven kan je maar beter een glas water drinken voor je gaat slapen. Water drinken brengt hoe dan ook een hoop voordelen met zich mee, maar omdat je 's nachts vocht verliest zorgt het drinken van een glas water voor het slapengaan ervoor dat je vochtgehalte in balans blijft. Probeer 's avonds ook niet meer te laat te eten. Wanneer je dat wèl doet dan kan het zijn dat eten half verteerd in je maag achterblijft 's nachts. Ook dat kan je nachtrust verstoren.

DROOM VAN SUCCES
Wanneer je het negatieve hebt kunnen loslaten en niet meteen in slaap valt, dan kan je je hoofd vullen met positieve gedachten. Wat ik zelf heel graag doe, dat is dromen van succes. Mij inbeelden dat ik mijn ultieme droomleven leid zorgt ervoor dat ik al snel met een goed gevoel in slaap val. Zalig.


>> Lees ook de gastblog die ik over mijn avondroutine schreef. 

Wat mag er niet missen in jouw avondroutine?


6 opmerkingen

  1. Fijne tips zijn dit. Ik heb niet echt een avondroutine, maar merk wel dat ik dat misschien moet doen. Ik slaap namelijk slecht, de laatste tijd. Sowieso probeer ik nu echt op tijd offline te gaan en ik merk dat dat positief is. Gewoon rust en even focus. Wel zo fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! En ja, éh?! Offline gaan zorgt bij mij ook voor enorm veel rust. Vooral lezen voor ik ga slapen, al is het maar vijf minuutjes, helpt mij om mijn hoofd even te ontzien van al de chaos. Zalig!

      Verwijderen
  2. Voor het slapengaan moet ik echt wel even tv kijken. Ik kan niet thuiskomen en direct in bed kruipen. Mijn gsm gaat ook niet mee op werkdagen, wegens de afleiding. Ik moet écht mijn voldoende uurtjes slaap hebben om 's ochtends fris en monter uit mijn bed te kunnen komen.

    En bedankt voor je gastblog ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thuiskomen en meteen gaan slapen kan ik ook nooit. Ik moet altijd eventjes bekomen van alles wat ik tijdens de dag heb meegemaakt.

      Verwijderen
  3. Hele fijne tips! Ik zorg ook altijd dat de slaapkamer fris is en altijd een raam open. En op tijd die telefoon wegleggen, dat is echt nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel. Geen telefoon/internet vind ik ook echt nodig! Dat doet al heel wat op vlak van rust in je hoofd vooraleer je gaat slapen!

      Verwijderen