Project S. - Bijgekomen

De maand voor Pasen was er voor mij eentje die moeilijk bleek om mijn gewicht in de hand te houden. Ik heb de controle over mijn eten sinds het begin van mijn dieet goed kunnen behouden, tot de paasmaand dus aanbrak. Ijssalons die terug opengingen en chocolade in àlle winkels... dat waren enkele dingen die ertoe leden dat ik de controle over mezelf verloor. En waardoor ik uiteindelijk ook ben bijgekomen.

Wanneer kom je bij?
Wanneer je eens een keertje te veel eet dan vertaalt dat zich niet meteen in enkele extra grammen op de weegschaal. Zo werkt dat niet. Je eet de dag nadien normaliter vanzelf wat minder, waardoor je dieet automatisch in balans blijft. Wanneer je consequent meer calorieën naar binnen werkt dan je verbrandt, dan pas kom je wél bij.

Een voedingsdeskundige ben ik niet, dus laat me al maar meteen zeggen dat ik ook gewoon maar wat doe. Zo heb ik altijd gehoord dat een gemiddelde vrouw dagelijks 2000 calorieën moet opnemen om op gewicht te blijven. En aangezien ik (naar mijn mening) nogal een gemiddelde vrouw ben, heb ik mijn maximum aantal calorieën op 2000/dag gezet. Dat is dus mijn ultieme limiet. Om af te vallen moet ik minder eten. Om bij te komen moet ik meer eten.

Na wat research kwam ik te weten dat je (nog steeds rekening houdend met de gemiddelde vrouw) ongeveer 3500 kcal éxtra moet eten om een halve kilo bij te komen. Dus bovenop het aantal kcal dat je dagelijks eet om op gewicht te blijven.
--> Bv. Als ik vandaag in totaal 5500 kcal eet, dan kom ik theoretisch gezien zo'n 500 gram bij.

2,5kg bijgekomen
Hoe dan ook. De afgelopen maand ben ik dus ongeveer 2,5kg bijgekomen. Zoals ik al zei had ik het moeilijk om mezelf onder controle te houden met al die chocolade die er voor Pasen overal te vinden was. Spijt heb ik er niet van (ik heb er zelfs dubbel en dik van genoten), maar nu voel ik mij wel wat opgeblazen. Ik zit niet meer zo goed in mijn vel. Bovendien heb ik ook schrik dat ik de touwtjes niet opnieuw in handen ga kunnen nemen, en de controle over mijn eten volledig ga verliezen. Schrik om al het gewicht dat ik verloren ben, ook opnieuw terug bij te komen. Die 2,5kg van nu is niet veel, maar het is wel een begin.

Controle is voor mij belangrijk
Die controle behouden is voor mij dus ontzettend belangrijk. Vermoeiend, dat ook. Maar belangrijk. Ik kan geen gewicht verliezen, of op gewicht blijven, zonder de touwtjes stevig in handen te hebben. Ik moet kunnen controleren en berekenen op vlak van eten. Anders heb ik het gevoel de controle volledig te verliezen. En dat is eng. En in mijn geval loopt het op die manier ook al snel uit de hand.

Streven naar mijn doelgewicht
Ik weeg mezelf niet zo vaak (tegenwoordig ongeveer één keer per maand), maar wanneer ik dat wél doe wil ik graag resultaat zien. Ik streef nog steeds naar mijn doelgewicht (nog 5kg te gaan) en ben voorlopig nog altijd vastberaden dat vroeg of laat te behalen!

De afgelopen maand was op vlak van afvallen niet zo'n succes, maar zorgt nu wel voor motivatie om er weer éxtra tegenaan te gaan.


8 opmerkingen

  1. Herkenbaar. Ik had er dit keer met de Pasen ook meer moeite mee maar nu heb ik het weer enigszins onder controle.
    Dat gaat jou ook lukken! X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel. Ik weet maar al te goed hoe lastig het is om die balans terug te vinden, zeker na de feestdagen. Super dat je het nu dus enigszins weer onder controle hebt. Goed bezig!!

      Verwijderen
  2. Ik let eigenlijk niet zo op mijn eten en probeer gewoon de balans wat te bewaren maar ik weet wel dat ik soms echt te veel eet. Ik heb een zittend beroep en in mijn vrije tijd zit ik ook veel. Dan heb ik echt niet zoveel brandstof nodig en kan ik het met veel minder eten stellen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo hoort het eigenlijk ook. De meeste mensen bewaren die balans automatisch, zonder al té lang stil te blijven staan bij alles wat ze eten. Dat kan ik helaas (nog) niet.

      Verwijderen
  3. Aan calorieën tellen doe ik niet, maar probeer te letten op wat ik eet. Hoe gezond ik eet. Ik weet dat het nog véél beter kan bij mij, maar dat sporten mij nog beter op mijn gewicht zou helpen. Ik heb het wandelen even stopgezet wegens mijn verkoudheid van enkele weken geleden, maar moet de moed terug vinden om er weer terug tegenaan te gaan..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op gezonde voeding let ik tegenwoordig ook veel meer dan vroeger. En inderdaad... sporten zou mij zeker ook kunnen helpen, mits ik ook op mijn voeding blijf letten. Anders heeft dat ook geen zin. Helaas is dat nog steeds iets waar ik mijzelf echt totaal niet toe kan aanzetten, sport. Vreselijk!

      Verwijderen
  4. Chapeau dat je blijft verder eraan werken maand na maand. Een tegenslag lijkt me niet abnormaal en het is goed dat je gemotiveerd blijft.
    Mijn grootste zwakte is op mijn werk. Thuis heb ik mezelf relatief goed onder controle maar op het werk kan ik een snoepje of chocola van een bewoner niet weigeren. En als er iets in de bureau staat is dat ook zo gevaarlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel. Da's heel lief. Je woorden werken ook motiverend; je hebt namelijk gelijk. Een tegenslag af en toe is niet abnormaal! Dat kan gebeuren.
      En dat kan ik me ook wel voorstellen, dat je op het werk meer moeite hebt. Wanneer ze je al dat lekkers voor de neus houden dan wordt het moeilijker en moeilijker om 'nee' te blijven zeggen. Mensen die mij eten blijven voorschotelen (in mijn geval meestal mijn mama. Haha.) behoren ook tot mijn grootste zwaktes.

      Verwijderen