Project S. - Mijn dieet 1 jaar later!

Ongeveer een jaar geleden, op 22 februari 2018 om precies te zijn, begon ik aan dit 'avontuur'. Mijn 500ste (volgens mij bijna letterlijk!) poging tot diëten. En jawel, met trots kan ik zeggen dat ik nog steeds goed bezig ben en ook nog altijd de motivatie heb om door te blijven werken aan een gezond lichaam waar ik mij goed in voel. 

PROJECT S.
Project S. kwam tot stand in de hoop dat over mijn dieet-proces schrijven mij zou helpen. En dat heeft het zeker gedaan. Het heeft mij gemotiveerd om door te zetten en om niet wéér over te komen als een grote mislukkeling. Ik kan dus effectief ook wel iets. Al is het maar iets zo 'gewoon' als afvallen.

Hoe dan ook. Ik begon mijn dieet met een kickstart. Ik heb dat nodig. Het mag voor mij niet te traag gaan want dan geef ik al op vooraleer het allemaal goed en wel begonnen is. Zodus ging ik een week lang op soepdieet. De kilo's vlogen er vanaf en voor ik het wist kon ik écht aan mijn dieet beginnen. Ik installeerde de bekende app 'MyFitnessPall' op mijn telefoon en begon consequent calorieën te tellen. En dat doe ik overigens nog àltijd. Wanneer ik weet hoeveel calorieën ik binnenkrijg dan weet ik ook wanneer ik moet stoppen met eten. En dat zorgt ervoor dat het bij mij niet allemaal uit de hand loopt. Ideaal!

DE STATISTIEKEN?
Hoe het zit met mijn gewicht momenteel? Goh. Goed eigenlijk! Ik deelde al een artikel over het aantikken van de -10kg en de -15kg, maar nadien heb ik jullie niet meer op de hoogte gebracht omtrent de cijfertjes. En dat ben ik voorlopig ook niet van plan. Hoewel ik wel zou willen hoor. Ik ben ontzettend trots op wat ik al bereikt heb en zit momenteel erg dicht bij mijn doelgewicht (nog 4kg te gaan!). Helaas is het mijn omgeving die er niet zo positief op reageert, op die metamorfose van mij. Ben ik volgens hen niet té dik, dan ben ik wel té dun. Nooit goed dus. Het is me wat.

Wel wil ik hieronder graag de grafiek delen die mijn proces tot nu toe mooi weergeeft. Ik heb mijn gewicht en mijn BMI (bovenaan de grafiek) en de kilo's (aan de linkerkant van de grafiek) eventjes weg gegomd omdat ik die gegevens (voor nu nog) niet wil delen, maar oké. Je kunt op de tekening wel duidelijk zien dat de weg die ik heb afgelegd niet rechtlijnig is en dat ik het af en toe ook wat moeilijker heb gehad. Ook momenteel gaat mijn gewicht weer een beetje omhoog, dus dat moet ik eventjes in de gaten blijven houden. Zulke dingen gebeuren nu eenmaal natuurlijk.

Mijn doelgewicht (onderste zwarte lijn waarop de datums staan) --> Bijna bereikt! Yay! 

MIJN GEZONDHEID
Hoe dan ook. Té dik? Té dun? Wat is nu eigenlijk een gezond gewicht? Ikzelf hou rekening met de BMI en wil niet onder mijn gewichtsgrens belanden. En er liefst van al natuurlijk ook nooit meer boven komen! Al probeer ik mij daar ook niet al té veel op te focussen. Ik vind het belangrijker dat ik mij goed voel in mijn vel en ik verder kan met een gezond lichaam.

Ik heb dat hele dieet-gebeuren, voornamelijk in het begin, namelijk compleet fout aangepakt en heb veel te weinig (of zeg maar: geen) rekening gehouden met mijn gezondheid. Ik eet niet per sé veel maar wel ontzettend ongezond. Zowel als ontbijt, lunch als diner zou ik dessert naar binnen kunnen werken. En vaak deed ik dat ook. Not gonna lie. Vroeger stelden vriendinnen mij weleens een vraag in de trend van: 'Hoe komt het dat je zo dik bent want je eet zo weinig?' En hoewel dat natuurlijk niet meteen de meest leuke vraag is om te krijgen, begreep ik het wel. Ik at tijdens de middagpauze op school één boterham terwijl leeftijdsgenoten er met gemak vier naar binnen konden spelen. Natuurlijk met het grote verschil dat er tussen mijn sneetje brood vijf centimeter Nutella was gesmeerd, en tussen de sneetjes brood van klasgenoten magere kaas. Go figure.

Nu ja. Hoe ik met mijn ongezonde gewoontes dan toch gewicht verloor tijdens mijn dieet? Omdat ik calorieën telde en stopte met eten nadat ik mijn maximum bereikt had. Simpel. Maar oh-zo-slecht voor mijn lichaam. Op die manier kreeg ik uiteraard geen vitaminen binnen. En dat werd duidelijk na een bloedafname. Ik bleek enkele tekorten te hebben en heb sindsdien mijn dieet grondig aangepast. En daar werk ik nog steeds elke dag aan. Bovenop mijn dagelijkse portie voedingssupplementen van de dokter, zorg ik er nu ook voor dat ik dagelijks mijn portie fruit en noten binnenkrijg. En ik probeer ook wat meer gevarieerd te eten op vlak van groenten. Het is niet evident voor zo'n ongezonde eter als mij, maar met de nodige moeite lukt het gelukkig wel.

Dagelijkse portie voedingssupplementen + dagelijkse portie fruitsla.

SPORTEN?
Het enige waartoe ik mezelf maar niet kan aanzetten is sporten. Ik heb mijn doelgewicht bijna bereikt maar ben nog steeds allesbehalve tevreden met mijn lichaam. En dat is niet omdat ik mezelf nog te dik vind, maar wel omdat ik simpelweg besta uit één hoopje vet en cellulitis. Spiermassa... dat heb ik niet. Ik zou het dus leuk vinden om daar wat aan te werken en ervoor te zorgen dat ik wat strakker in het pak kom te zitten. Die vetjes rond mijn buik, billen en armen zullen anders niet verdwijnen vrees ik.

En dat was het eigenlijk. Voorlopig blijf ik dus nog eventjes bikkelen tot ik mijn doelgewicht bereikt heb, en vanaf dan zou ik héél graag beginnen werken aan een strakker lijf.

Tips om te beginnen sporten zijn dus zeker welkom!




Extra! Over de hoofdfoto wilde ik toch nog even kwijt dat ik vrijwel geen foto's heb waar ik opsta zoals ik er effectief uitzag op mijn hoogste gewicht. Foto's waarop je mij volledig kon zien die verwijderde ik heel vaak dírect. Vandaar een Voor/Na-foto die misschien niet zo duidelijk is als zou moeten. Maar enfin. Het is wat het is. 

14 opmerkingen

  1. Ik vind je er stralend uitzien (op de voor-foto eigenlijk ook!). Ik hoop vooral dat je je goed voelt, dat is het belangrijkste. De opmerkingen van anderen kun je dan hopelijk naast je neerleggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, da's lief. Je goed voelen in je eigen vel (gewicht terzijde) is inderdaad het belangrijkste. Dat is iets waar ik aan blijf werken!

      Verwijderen
  2. Je ziet er stralend uit! Het allerbelangrijkste is dat je goed voelt en genoeg vitamientjes binnen krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! En absoluut. Met die vitaminen houd ik me de laatste tijd enorm bezig, dus dat komt (hopelijk!) snel weer goed :)

      Verwijderen
  3. Ik snap wat je bedoelt met weinig eten, maar in tegenstelling tot anderen meer beleg op je boterham. Ik eet ook heel weinig, mijn bord krijg ik amper leeg als we uit eten gaan (ter ergernis van mijn vader en tafelgenoten). Een dessert kan er dan wel nog in. Thuis eten we nooit in verschillende gangen en is het één simpele maaltijd. Persoonlijk vind ik dat ik vrij gezond eet, maar ik weet ook dat ik veel te veel frisdrank drink. Vooral Cola. Ik ben nu overgeschakeld op Cola Zero, maar zie voorlopig nog geen beterschap.. Ook sporten lukt mij niet. Ik zou voor mijn rug vaker moeten gaan wandelen. Maar mijn luie kont wil niet altijd met me mee.. In feite zouden we een maatje moeten hebben om mee te gaan sporten en dat zou al veel schelen. (helaas wonen wij twee te ver om dit samen te doen :'( )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelfs een maatje zou voor mij geen motivatie genoeg zijn om te beginnen met sporten. Kristof stelt geregeld voor om eens te gaan wandelen, en dan zie ik dat ook vrijwel nooit zitten. En dat is dan ook nog eens het simpelste van het simpelste, zo'n wandeling. Oeps.

      Verwijderen
  4. Wauw je ziet goed verschil. Je ziet er stralend uit.:)
    x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel. Dat is leuk om te horen. Zelf vind ik het namelijk moeilijk om veel verschil te zien. Dat gaat allemaal zo geleidelijk aan dat het je simpelweg zelf niet opvalt. Heel vreemd eigenlijk.

      Verwijderen
  5. Proficiat met alles dat je al hebt verwezenlijkt. Je mag trots zijn op jezelf. Zelfliefde is belangrijk dus hou dat in je achterhoofd, laat dat je grootste motivatie zijn. Maar dat lijkt me zeker wel het geval ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel. Super lief! Zelfliefde hou ik zeker en vast in mijn achterhoofd. Een gezonde geest in een gezond lichaam, zeg maar :)

      Verwijderen
  6. Wow, wat een verschil! Je ziet er echt heel goed uit (op beide foto's trouwens)! En wat dat sporten betreft; I feel you! Ik kocht nu een tienbeurtenkaart bij een fitness hier in de beurt om groepslessen te volgen... Ik heb die kaart bijna 2 maanden en ik ben 2 keer geweest... Oeps.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Echt heel fijn om te lezen. Ik zie het verschil zelf namelijk maar heel moeilijk omdat het allemaal zo geleidelijk aan gaat. Dan valt dat allemaal niet zo erg op, denk ik. En dat fitnessverhaal zou er eentje van mij kunnen zijn. Haha. Ik kocht ooit ook zo'n tienbeurtenkaart en ben nooit effectief tien keer in de fitness geraakt. Hopelijk lukt het jou wel ;) Succes nog!

      Verwijderen
  7. Wat zie je er op beide foto's goed uit! Ik loop nu een jaar hard en bij mij helpt het om mij in te schrijven voor hardloopwedstrijden. Dan wil je niet als laatste binnenkomen, dus moet je wel blijven trainen ;) Misschien een tip die voor jou ook kan werken!

    Liefs,
    Marloes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel erg bedankt ❤︎ Ook voor de tip!!! Inderdaad handig om aan te denken! Houd ik zeker in mijn achterhoofd!!!

      Verwijderen