Project S. - Hoe ik gemotiveerd blijf tijdens mijn dieet?


Gewicht verliezen. Het is een hele strijd. En voor mij is het er eentje die zich veel meer laat gelden op mentaal dan op fysiek vlak. Erover schrijven helpt mij gelukkig wel om mijn chaotische gedachten en onzelfzekere gevoelens een plaatsje te kunnen geven. En misschien helpt het lezen van mijn ervaringen iemand onder jullie ook wel. Je weet maar nooit. Dus voilà. Vandaag heb ik het graag over mijn dieet-motivatie. Want, hoe je het ook draait of keert, je motivatie is zo'n beetje het begin van je volledige dieet. Zonder motivatie, geen gewichtsverlies. Of toch niet voor lang. En al zeker niet blijvend. Hoe ik gemotiveerd blijf? Dat lees je hieronder. 

Choose joy, choose you
Mijn eerste en meteen ook meest belangrijke motivatie-tip is deze; choose joy, choose you! Wat je ook besluit te doen, wees daar gelukkig mee. Sta voor de volle 100% achter je keuzes en doe niets tegen je zin. Volg je gevoel. Je moet niet op dieet gaan omdat een ander zegt dat je te dik bent. Je moet op dieet gaan omdat jij, en alleen jij, dat zelf wilt. Punt.

Niet meer dik willen zijn
Soms wil ik gewoon kunnen gaan zitten zonder te moeten denken aan mijn dikke billen of mijn blubberige buik. Al dat extra gewicht, ik wil dat niet meer meezeulen. Ik wil niet meer dik zijn. Ik ben het gewoon beu. En wat ik ook beu ben, misschien wel het meest van allemaal, is het label dat ze op je spelden. DIK! Dat is wat ik altijd al geweest ben. Het is dan ook het eerste wat mensen zien wanneer je verschijnt. En op den duur lijkt het wel alsof je effectief niet méér bent dan dàt. En na een tijdje begin je dat ook te geloven. En dat is triest. En deprimerend. Ik ben namelijk wel meer dan alleen dik. Dus ja. Ik wil daar vanaf, van dat label. Ik wil niet meer dik zijn. Of als 'dik' worden gezien. Ik vind dat veel te vermoeiend. En gewoon helemaal niet tof. Het is genoeg geweest.

Wil elke dag meer
Ik probeer mezelf zodanig te motiveren dat ik 's morgens opsta met de gedachte dat ik het beter wil doen de dag ervoor. Al is het maar één calorie minder binnen krijgen, of er ééntje meer verbruiken. Weten dat je jezelf kunt verbeteren vind ik een fijne gedachte. De gedachte dat het getal op de weegschaal op die manier een beetje sneller naar beneden gaat, vind ik zelfs nòg fijner.

De weegschaal
Ik ga er hier niet om liegen; ik vind de weegschaal dus ook een fijne motivatie. Al mag dat zeker niet je enige motivatie zijn, want dat is dan weer ongezond. Ik weeg mij tegenwoordig nog maar 1 à 2 keer per maand omdat mijn gewicht nogal schommelt. Dagelijkse weegbeurten zou ik daarom dan ook eerder deprimerend vinden.

Lekker eten
Misschien gek om hier te vermelden, maar af en toe eens lekker eten zorgt er ook voor dat ik gemotiveerd kan blijven. Als ik constant op crackers en fruit en groenten zou moeten leven... dan zou ik mijn dieet niet lang kunnen volhouden. Ik blijf dus alles eten (ja, ook koeken en chips en ijsjes en frietjes), maar beperk mijn porties dan gewoon. Eten met mate, zoals ze wel vaker zeggen. Het is geen rocket science.

Ga niet boven je dagelijkse hoeveelheid calorieën
Een voedingsdeskundige ben ik niet, dus laat me al maar meteen zeggen dat ik ook gewoon maar wat doe. Zo heb ik altijd gehoord dat een gemiddelde vrouw dagelijks 2000 calorieën moet opnemen om op gewicht te blijven. En aangezien ik een nogal gemiddelde vrouw ben - denk ik - heb ik mijn maximum aantal calorieën op 2000/dag gezet. Dat is dus mijn ultieme limiet. Uiteraard moet ik, om af te vallen, minder eten. Maar ik vind het wel fijn dat ik het mezelf gun om, wanneer ik eventjes niet zo gemotiveerd ben, toch die 2000 calorieën naar binnen te mogen werken. Op die manier kan ik redelijk wat eten zonder mij extreem schuldig te moeten voelen.

Info: Ik tel mijn calorieën via de app 'MyFitnessPal'. Super handig!

Totaal geen motivatie meer? Stop eventjes
Motivatie kwijt? Stop gewoon eventjes met je dieet en herinner jezelf waarom je begonnen bent. Al vind ik het, persoonlijk, ook nooit een goed idee om de controle volledig te verliezen. Probeer niet meer calorieën binnen te krijgen dan je dagelijkse limiet (voor mij dus die 2000 kcal), en probeer na een tijdje je caloriegebruik weer wat te minderen. Voel je dat je het terug moeilijk begint te krijgen en het uit de hand dreigt te lopen, stap dan simpelweg weer even over op je maximum aantal calorieën. Je gaat dan misschien geen gewicht verliezen, maar bijkomen doe je op die manier ook niet. En dat is toch ook al dat.

Oh, en als je dan toch eens over je maximum aantal calorieën gaat... dan is dat uiteraard ook geen probleem, éh. Het overkomt mij ook weleens. Ik compenseer dat dan simpelweg door de dagen erna weer wat éxtra op te letten.

Altijd blijven doorgaan
Wanneer je eens een misstap begaat is het makkelijk om te stoppen en te denken dat je een grote mislukkeling bent. Maar het is net tijdens zulke momenten dat je gewoon moet blijven doorgaan.  'Fall down 7 times, get up 8'. Sta op en ga door. Het leven gaat verder. Vergelijk jezelf ook niet met andere mensen. Bij een ander kan het misschien allemaal makkelijk verlopen; hell... bij een ander mislukt er misschien nooit iets. Maar daarover tobben helpt je niet vooruit. Jij bent degene die moet doorgaan en iets van je leven moet proberen te maken. Daaraan denken motiveert mij altijd om door te doen, of om opnieuw te beginnen als er weer iets misloopt. Zolang je maar blijft doorgaan. Dan ben ook jij een held, en geen opgever!

Aanvaarden dat het een levensstijl is
Het is geen race, dat diëten, het is een echte levensstijl. Leef daar ook naar. Als je slechts gedurende een korte periode op je gewicht gaat letten, dan verval je al snel terug in ongezonde patronen en treedt het jojo-effect op. Ik weet er alles van, trust me. Het is zeker fijn om doelen te hebben, maar zet daar geen specifieke datums op. Leef gewoon gezond (eet minder, beweeg meer, je-kent-het-wel) en doe je best. En blijf volhouden. Een race stopt na een val, je leven niet. Blijven doorgaan is dus de boodschap. Dan bereik je die doelen vanzelf wel.

'It does not matter how slowly you go, as long as you do not stop.'
- Confucius


Heb jij nog tips om gemotiveerd te blijven?


6 opmerkingen

  1. Een dieet volgen en enkel op crackers, groenten en fruit moeten leven zou ik echt niet kunnen volhouden. Ik zou ook ergens een motivatie moeten hebben dat ik alles mag blijven eten, maar dan anders of iets in die trend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een dieet bestaande uit alleen maar crackers en/of groenten en fruit kan niemand lang volhouden denk ik. Ik vind het belangrijk dat ik nog steeds kan uitkijken naar lekker eten. Ik probeer dan simpelweg mijn porties te beperken, of de dagen nadien wat extra op mijn voeding te letten.

      Verwijderen
  2. Als ik je foto's zie dan denk ik meis... je bent prachtig. Je bent verre van dik, ik ben namelijk aan de foto's te zien breder in mijn heupen, billen en kuiten dan jou! momenteel ben ik ook bezig en ik probeer nu gewoon flink te ontbijten met lijnzaad, rozijnen, chiazaad in yoghurt. Daarna twee boterhammen of drie rijstewafels met gerookte kipfilet, rookvlees met een gekookt eitje, of ham etc. tussendoor veel groene thee en water drinken. Verder s'avonds het ''prakkie'' gewoon mee eten maar kleinere porties en meer groente!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vergelijken doe ik ook. Als ik jouw foto's zie denk ik namelijk exact hetzelfde. Ik vind jou juist prachtig! Nu ja, de foto's die je nu van me ziet zijn relatief recent en ondertussen ben ik ook al bijna een jaar op dieet. Dat scheelt dus wel een hele hoop kilo's. En hoewel ik weet dat het getal op de weegschaal heel wat minder is dan in het begin, ben ik mentaal nog niet helemaal mee. Ik ben altijd de dikste van de hoop geweest en ik heb het gevoel dat ik dat 'dik'-label ook voor eeuwig en altijd met me zal meedragen. Ongeacht hoe ik eruit zie.
      Maar ik begrijp wel wat je wilt zeggen hoor! Bedankt ook voor de lieve reactie :) Jouw eetpatroon ziet er ongeveer hetzelfde uit als dat van mij. Ik probeer simpelweg gezonder te eten en mijn porties onder controle te houden. Succes nog!

      Verwijderen
  3. Het draait allemaal om de balans. Als ik een dag iets meer heb gegeten, compenseer ik dat nadien ook. Gezond eten en kleine porties.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens. Die balans is heel belangrijk. Dat is in het begin altijd eventjes zoeken denk ik.

      Verwijderen