Project S. - Min 15kg in 3 maanden tijd!

Na iets meer dan drie maanden tijd heb ik ook de -15kg bereikt. Yay! Mijn BMI is terug gezond, dus dat is toch al dat. Op naar de volgende vijf kilo nu. Ik zit namelijk nog steeds niet optimaal in mijn vel en heb een gezond doelgewicht voor ogen; blijven werken dus. 

VAN 0 NAAR MIN 15!
Mijn hele 'dieetprocedure' startte ik met een soepdieet; een echte kickstart, want daardoor verloor ik relatief snel de eerste vijf kilo. En dat gaf mij een grote boost om door te doen. De volgende vijf kilo verliezen verliep jammer genoeg toch wat moeizamer dan gehoopt. Dat was eventjes tanden bijten, want hoewel ik enorm mijn best deed schommelde mijn gewicht. Frustrerend. Gelukkig kon ik doorzetten en tikte ik de min 10kg ook relatief snel aan!

Het verliezen van de daarop volgende vijf kilo verliep helaas nog wat langzamer. Ik begon opnieuw wat meer te eten en had het moeilijk met gezonde maaltijden en portie controle. Gelukkig ben ik wél fan van het tellen van calorieën, waardoor ik (vrijwel) altijd op tijd en stond wist te stoppen met eten. Zo mag ik van mezelf dagelijks de 2000 kcal aantikken - want dat is voor een gemiddelde vrouw als mezelf een normale dagelijkse hoeveelheid om op gewicht te blijven - , en dat vind ik een fijne gedachte. Ik gùn mezelf dus normale porties voeding, maar ik probeer toch mijn best te doen om zo min mogelijk binnen te krijgen en calorieën te beperken waar ik kan. Op die manier is mijn dieet dus best makkelijk vol te houden, al verloopt het zo wél trager. Zeker aangezien ik op sommige dagen gewoon eet zoals een 'normaal' persoon eet. Als je begrijpt wat ik bedoel. Ik ben niet meer zo streng voor mezelf, zeg maar. Normaal eten mag, minder eten is beter.

WAT IK DAN ALLEMAAL EET?
De sleutel tot een goed dieet is volgens mij dat je jezelf alles moet gunnen. Maar met mate. Hoe cliché dat ook klinkt. Ik eet namelijk nog steeds chips en ijsjes en chocolade wafels (die 500 kcal/stuk bevatten, say what?!) en pizza en pasta. Maar zoals ik al zei, ik let er dan wel op dat ik die 2000 kcal per dag zéker niet overschrijd. En als het even kan eet ik de dag nadat ik een grote pizza heb binnengesmokkeld, net weer even wat minder. Ook probeer ik, zo goed en zo kwaad als ik kan, mijn porties onder controle te houden. Zo staat er op zakken chips altijd aangegeven hoeveel gram één portie is, dus weeg ik dat af en dan eet ik ook niet meer dan die éne portie. Ook blijf ik zoeken naar steeds nieuwe versies van gezonde maaltijden die ik graag eet, en vervang ik calorierijke producten door light versies. Moeilijk is het echt niet, hooguit eventjes wat wennen.

15KG LICHTER?
Hoe het voelt om 15kg lichter te zijn? Niet zo speciaal eigenlijk. Ik heb het gevoel dat ik qua uiterlijk niet enorm veranderd ben en voel mij daarbovenop ook gewoon nog steeds hetzelfde. Ik zit wat beter in mijn vel, dat wel. Kleding zit wat losser en mensen beginnen zich nu af te vragen of ik afgevallen ben als ze me zien. Verder is er niet zoveel verschil met vroeger. Gek eigenlijk, want ik ben eerder nog al eens (meer dan) 15kg afgevallen - Ik ben een jojo, remember? - en toen voelde dat aan als dag en nacht verschil. Misschien dat ik het ondertussen gewoon ben geworden? Geen idee.

MIJN VOLGENDE DOELGEWICHT
Ik kijk nu alvast uit naar het bereiken van mijn volgende doel; de volgende vijf kilo verliezen en de min 20 aantikken. Dat klinkt misschien heftig, maar voor mij is dat nog steeds een volkomen normaal en gezond gewicht om na te streven hoor ;)

Blijven volhouden! 




Note: dit artikel werd geschreven in juni '18. Ik vind het niet altijd even makkelijk om dingen over mijn gewicht te delen (vandaar de vertraging), maar doe het toch omdat ik het gevoel heb dat het mij helpt om mezelf, mijn uiterlijk en mijn gewicht wat beter te leren accepteren. 

6 opmerkingen