Mijn vakantie in Frankrijk in 20 woorden

Onlangs ging ik met mijn ouders op vakantie in Zuid-Frankrijk. Omdat ik mij de laatste tijd niet zo goed in mijn vel voelde zitten wilde ik van deze periode profiteren om aandacht aan mezelf te besteden en te doen wat ik graag deed. Ook mijn tijd online heb ik daar proberen te minderen en dat deed deugd! Er komen ongetwijfeld nog enkele artikels over mijn vakantie aan, maar voor nu is er al een samenvatting in 20 woorden!

01. Verloren
Geen idee wat er dit jaar aan de hand was, maar nog nooit eerder zijn we zo vaak (en zo hard) verloren gelopen tijdens een Frankrijk-vakantie. Niet tof en heel frustrerend om zo doelloos rond te dwalen. Niet mijn ding. Afzien.

02. Lavendel
Hoewel we in september in Frankrijk waren en de lavendel was uitgebloeid, blijft de geur toch overal hangen. Ik heb essentiële olie ingestaan en ook onze jaarlijkse aankoop lavendel geurzakjes is weer in the pocket. Zo blijft ons huis het hele jaar door toch een beetje naar vakantie ruiken.

03. Warm
Ik had een beetje schrik voor het weer (want, september!) maar dat is erg goed meegevallen. Het was dagelijks tussen de 25 en 30 graden en ik ben in tijden niet meer zo bruin geweest als nu.

04. Zwembad
Ons vakantiehuisje had een zwembad en er was niets zo fijn als in het zonnetje te gaan liggen aan het water. Wat muziek erbij. Of een boek. Of mijn kleurboek voor volwassen. Zo rustgevend!

05. Baguette
Boterhammen zoals wij dat kennen, dat kennen ze in Frankrijk niet. En eerlijk gezegd smaken die stokbroden die ze daar in de plaats van brood hebben mij wel. Je hoort dat daar gewoon te eten. En je hoort daar hoor rond te lopen op de markt met een baguette in je handen. Dat is gewoon zo. Ik vind dat tof.

06. Zee
We zijn deze vakantie enkele keren naar de zee gegaan en voor mij zijn dat telkens weer ontspannende momenten. Zo fijn om gewoon wat op het strand te gaan zitten en je gedachten te laten varen. Wind in de haren. Zon op je gezicht. Genieten.

07. Familie
Dit was onze tiende familie vakantie in Frankrijk. We voelen ons daar goed en gaan elk jaar graag terug. Als ik aan Frankrijk denk dan denk ik dus ook automatisch aan familie; pure liefde en gezelligheid.

08. Offline
Ik wilde heel graag wat meer tijd offline spenderen. Door te vaak op het internet te surfen vergelijk ik mezelf alleen maar met andere mensen (die het zogezegd beter hebben dan mij), en daar word ik zo'n beetje moedeloos van. In mijn hoofd is het gras altijd groener aan de overkant en dat gevoel wilde ik verminderen door niet meer constant het leven van een ander te volgen via social media. Mijn gsm heb ik dus bewust regelmatig een volledige dag weggelegd. Zalig! Echt voor herhaling vatbaar. Ik voelde mij er zoveel beter door!

09. Dorpjes
Wat ik typisch vind aan Frankrijk zijn de vele pittoreske dorpjes. Kleine steegjes en smalle, gekleurde huisjes waarin je ongetwijfeld een hoop katten zult tegenkomen. Ook dit jaar hebben we een hoop dorpjes bezocht. Mooi en gezellig. (Tenzij je, zoals ons dit keer, regelmatig verloren loopt natuurlijk. Haha.)

10. Marktjes
Verse groenten en fruit kopen, lavendel souvenirs spotten, mensen kijken,... . Altijd leuk om naar een markt in Frankrijk te kunnen gaan en daar de sfeer te kunnen opsnuiven.

11. Insectenbeten
Halleluja! Ik heb geen enkele mug gezien maar ik sta wel vol beten. Wie weet wat voor beestjes mij allemaal gestoken hebben. Jeuk, jeuk, jeuk.

12. Breakdown
Yup. Vakantie of niet. Het gaat niet altijd even goed met mij. Sharing the good, the bad and the ugly. Mijn leven is (allesbehalve) altijd rozengeur en maneschijn.

13. Systeemcamera
Van Kristof kreeg ik voor mijn verjaardag, vlak voor ik naar Frankrijk vertrok, een Olympus Pen E-PL7 cadeau. Een systeemcamera dus. En aangezien ik geen held ben met zulke dingen heb ik daar dus de hele vakantie mee zitten te experimenten / klungelen. Yup.

14. Tolwegen
Want dat hoort nu eenmaal bij zo'n roadtrip naar Zuid-Frankrijk. Maar wat een gedoe was me dat dit jaar?! Mijn ouders besloten om dit keer in de heenweg de tolwegen te vermijden en binnendoor te rijden. Allemaal goed en wel want zo bespaar je toch een hoop geld (in ons geval iets van een €70), maar ik word dus wél wagenziek als we voor lange duur op van die kleinere 'kringel-krangel-weggetjes' moeten rijden. Die 70 euro had ik met alle plezier van de wereld willen betalen als ik mij daardoor niet zo misselijk had gevoeld gedurende de hele rit. Vreselijk was het! Tijdens de terugweg namen we (GELUKKIG) wel de normale route (dus, de tolweg) en had ik ook vrijwel geen last van reisziekte. Wat een verademing.

15. Salamander
In de woonkamer van ons vakantiehuisje zat er een salamander. We hebben alle moeite van de wereld gedaan om het beestje buiten te krijgen (wat uiteindelijk gelukt is), blijkt achteraf dat het helemaal geen kwaad kan als er zo'n diertje binnen zit. Ze overleven dan op vliegen en muggen en dergelijke, en wanneer ze het binnen beu zijn dan vinden ze hoe dan ook wel een plekje om terug naar buiten te trekken. En bovendien zou een salamander geluk brengen. Hebben we dus voor niets al die moeite gedaan om het diertje buiten te zetten.

16. Kleurboek
Het was lang geleden dat ik nog zo gekleurd had in mijn kleurboek voor volwassenen. Gedachten op nul proberen te zetten en gewoon kleuren. En dat in het zonnetje naast het zwembad. De perfectie!

17. Kaas
Want bij die franse baguettes hoort kaas. Ik wilde al langer eens een camembert uit de oven proeven en dat heb ik in Frankrijk nu eindelijk gedaan. Je kon dat op restaurant bestellen en kreeg er dan een hoop brood en een salade bij. Lekker. Ook mijn papa koopt iedere keer wanneer we in Frankrijk zijn nieuwe kazen, en telkens weer stinkt onze hele frigo daarnaar. Urgh. Een familie vakantie naar Frankrijk is dus eigenlijk al niet meer compleet zonder koelkast met daarin een stinkende blok kaas. Brrr.

18. Zomersproeten
Ik krijg altijd sproeten van de zon en ik vind dat best plezant. Ik vind dat dus mooi om te hebben. En op de één of andere manier heb ik deze vakantie ook extra veel zomersproeten gekregen. Geen idee hoe of wat of waarom, maar ik vind het tof.

19. Thuis
Ik voel mij al snel 'thuis' op verplaatsing. Ik heb niet veel nodig om mij ergens anders op mijn gemak te voelen. Zo ook in deze vakantiewoning. Na dag één voelde het al aan als mijn eigen huisje. Ik was er graag!

20. Dankbaar
En ten slotte ben ik erg dankbaar dat ik deze reis heb mogen meemaken. De ups en de downs en alles inclusief. Dankbaar dat ik met mijn ouders ben kunnen meegaan en weer een nieuwe regio van Frankrijk heb kunnen ontdekken.

Ben jij al op zomervakantie geweest in Frankrijk?

10 opmerkingen

1. Ik heb best al wat gereisd, vooral binnen Europa, maar in Frankrijk heb ik eigenlijk enkel Parijs, Bordeaux en Biarritz bezocht. Met mijn ouders ging ik eigenlijk altijd naar Spanje, Griekenland of Italië (ben hiermee uitzondering op de Belgische regel, geloof ik, haha!)

Reacties
    1. Oeh, ook plezant zeg. Voor we ieder jaar naar Frankrijk trokken gingen wij ook altijd naar Spanje. Jaarlijkse familievakantie in Griekenland hoor je hier inderdaad weinig. Fijn dat jullie dat allemaal deden :)

Verwijderen
  2. Wat mooi zo een samenvatting in 20 woorden. Ik ken Frankrijk niet, ik ben slechts twee keer in Parijs geweest and that's it :-(.

Reacties
    1. Dankjewel. En door Parijs te bezoeken heb je de Franse sfeer toch al voor een deel kunnen opsnuiven. Dat is toch al iets ;)

Verwijderen
  3. Heerlijk zo eventjes wegdromen bij je vakantie in frankrijk!

Liefs, Nathalie

BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij gingen vorig jaar naar Frankrijk met de auto in een huurhuisje en dat was serieus één van de fijnste vakanties ooit! Ik denk er nog heel vaak aan terug eigenlijk.

Reacties
    1. Ik vind dat dus ook altijd zulke fijne vakanties. Gezellig met zn allen in zo'n huisje. Heerlijk!