Day Zero Project - Use a fake name at Starbucks

Use a fake name at Starbucks. Ik zette het heel onschuldig op mijn DayZeroProject lijst en nu blijkt daar een heel verhaal achter te zitten; achter dat hele naam-gedoe bij Starbucks. Goh, ik heb er toch het één en ander over te zeggen eigenlijk. 

Welke naam zou ik mezelf willen geven?
Mij leek het simpelweg leuk om eens een andere naam te gebruiken bij Starbucks. Zo'n beetje denkende à la: 'Wie wil ik vandaag eens zijn?' of 'Welke naam zou ik mezelf wel willen geven?'. Niets gek, gewoon een andere (normale) naam die ik ook wel graag had gehad. Niet dat ik problemen heb met de naam 'Sarah', maar ik denk dat iedereen soms weleens nadenkt over een andere naam. Niet?

Enfin. Ik ging dus naar Starbucks en noemde mezelf 'Anna'. Want die naam ligt me nu eenmaal nauw aan het hart. En ik vind het een mooie naam. En ik zou zelf ook wel blij zijn geweest moest ik echt zo hebben geheten. Maar ok. De barista keek natuurlijk niet raar op want Anna is een gewone naam die effectief mijn naam zou geweest kunnen zijn.

Bullshit
Maar nu komt het. Blijkbaar zijn er mensen die zich storen aan het feit dat Starbucks barista's hun naam altijd verkeerd schrijven. Bijvoorbeeld wanneer 'Sarah' wordt geschreven als 'Sara'. Of 'Kristof' als 'Christophe'. Mensen die verwachten dat hun naam correct wordt gespeld. Wat pure bullshit is want als werknemer bij Starbucks kan je onmogelijk aan iedere klant gaan vragen hoe zijn of haar naam exact gespeld wordt. Dan komen er toch logischerwijs reclamaties over de wachttijden omdat het allemaal veel te langzaam vooruit gaat.

Gevolg? Mensen beginnen hun naam te faken. En dan bedoel ik niet te faken als in 'Hallo, ik ben Anna.' Nope. Denk aan mensen die zichzelf 'superman' of 'Voldemort' noemen. Werk dan maar eens bij Starbucks, éh? Misschien grappig voor één keer. Ik kan me namelijk voorstellen dat het af en toe weleens frustrerend is voor werknemers want hoe moet je daar telkens weer op reageren, huh?

Is it OK?
Zo vond ik onlangs dit filmpje op YouTube en vond ik het best erg voor de Starbucks barista's. Er wordt gewoon met die mensen gelachen en daar kan ik niet zo goed tegen. Ik vind dat dus echt erg. Wanneer je een moeilijke naam hebt en om die reden een fake (normale) naam opgeeft dan vind ik dat gewoon oké. Maar om nu, zoals in dit filmpje, belachelijke namen te gaan gebruiken... dat vind ik dan ook weer niet nodig. Want zoals ik al zei is dat voor de werknemers bij Starbucks waarschijnlijk grappig voor één keer, maar wordt het op den duur ook gewoon vervelend. 


Gebruik jij altijd je echte naam bij Starbucks?

12 opmerkingen

  1. Mijn naam kun je op verschillende manieren schrijven en ja, als ik gewoon zeg Evelyne dan schrijven ze het heel vaak verkeerd. Zeg ik Evelyne met YNE dan krijg ik mijn naam op de correcte schrijfwijze :) Om nu een fake naam te gebruiken, nee.. Ik ben Evelyne met YNE en ben daar trots op ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kom maar zelden bij Starbucks omdat ik geen koffie of thee drink, maar die anderhalve keer dat ik er een chocolademelk haal wordt mijn naam (Anne) steevast als Anna gespeld. Gelukkig waren we niet tegelijk bij Starbucks want dan was ik er wellicht met jouw koffie vandoor gegaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kom nooit bij Starbucks (dat is me veel te duur), maar ik heb wel gehoord dat ze die namen altijd expres fout schrijven omdat die creaties veel meer gedeeld worden via sociale media. En da's gratis reclame! dus ik weet niet of ze het echt zo erg vinden hoor, ten slotte moeten ze toch expres speciale namen opschrijven..? Al vind ik het wel een beetje extreem om dan met 'voldermort' ofzo af te komen. Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeh, slim. Daar had ik dus nog nooit van gehoord! Goed gezien van Starbucks. Al neemt dat niet weg dat ik het een beetje onnozel vind wanneer sommige mensen er een drama van kunnen maken als hun naam niet exact juist gespeld wordt. Of wanneer ze dus afkomen met namen als 'Voldemort'.

      Verwijderen
  4. Haha, ik heb inderdaad ook ooit tijdens een les marketing gehoord dat ze die vaak met opzet verkeerd schrijven :-) Mijn naam schrijven ze ook echt nóóit juist, maar hé, zolang de pumpkin spice latte te drinken is ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ja. Dat denk ik ook altijd. Als het maar lekker is ;)

      Verwijderen
  5. Ik kom maar heeeel soms bij Starbucks. Mijn vader had laatst wel een mooie. Hij heet Howard en zei dat dus ook. Maar goed, ik kan me voorstellen dat mensen hier niet zo goed weten hoe je dat schrijft, dus maakten ze er Hauwert van. De glazenwasser bij mijn ouders noemt hem overigens altijd Harrold ;-). Een paar jaar geleden ging ik met mijn broertjes en ouders vliegen en namen we van tevoren allemaal Starbucks op Schiphol. Toen de barista vroeg hoe we heetten hebben we 't hem maar gewoon heel makkelijk gemaakt en zeiden we Henk. Dus kregen we vijf Henk koffie's.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, fijn verhaal is dit! Bedankt om het hier te delen!! Het is inderdaad wel makkelijker om dan allemaal gewoon dezelfde naam te nemen wanneer je met een grotere groep bent. Dat doen wij ook altijd. Ik denk dat de Starbucks barista's ons daarvoor ook wel een beetje dankbaar zijn ;)

      Verwijderen
  6. Ik houd niet van Starbucks en ik kom er dan ook nooit. Het begon eigenlijk in Amerika. Ik drink geen koffie, maar de thee vond ik er niet lekker. Daardoor heb ik het nooit een kans gegeven in Nederland, moet ik bekennen. Terwijl we hier natuurlijk wel lekkere thee hebben. Maar goed, dat was nog voordat ze namen op bekers schreven. Maar ik snap best dat namen verkeerd worden geschreven. En ik snap ook dat mensen verkeerde namen opgeven voor de lol. En zeg nou eerder, als je zo'n beleid hebt, vraag je er ook om als bedrijf. Dus daar moet je als personeelslid toch ook wel tegen kunnen :). Pas als men kwetsende namen geven, dan houdt de humor wel op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In principe vraag je als beleid wel om 'problemen', ja. Al wringt daar bij mij het schoentje een beetje. Starbucks is begonnen met het vragen naar namen om z'n klanten een meer persoonlijk gevoel te geven. In mijn ogen een tof idee om mensen simpelweg een beter gevoel te geven. Dat zoiets simpel als een naam verkeerd schrijven dan een hele hoop mensen kan irriteren vind ik een beetje stom. Dat toont maar aan dat mensen tegenwoordig echt wel véél teveel kuren hebben. En dàt vind ik dan weer jammer. Gelukkig heeft Starbucks al die 'negativiteit' rondom namen goed kunnen opvangen en bestaat er nu blijkbaar een hele marketing rond. Slim!

      Verwijderen