Bali dag 9 - Tegallalang, Monkey forest en Ubud Market

Nadat onze chauffeur ons gisteren vertelde dat hij ons vandaag niet meer zou kunnen vervoeren vonden we het spannend om 's morgens onze nieuwe chauffeur te ontmoeten. Hij had namelijk nog geen weet van onze planning dus we waren benieuwd hoe dat ging verlopen. (Spoiler alert: niet goed!) Na een lekker ontbijt in ons hotel stapten we in de taxi en konden we aan onze dag beginnen. Vandaag gaan we naar Ubud en ik heb er zin in!

Een minder drukke dag
Onze planning voor vandaag stond redelijk vol maar al snel werd duidelijk dat deze chauffeur daar géén zin in had. Kristof en ik hadden beiden ook geen zin om nog een grote discussie omtrent routes en prijzen aan te gaan en besloten dan maar voor een simpele, rustige dag te gaan. Net zoals gisteren vielen dus ook vandaag een hoop plannen in het water, maar oké. Dat we nog eens terug naar Bali moeten komen was al eerder duidelijk ;) Niet getreurd dus! En een wat minder drukke dag kan ook nooit kwaad.

Tegallalang
Eerste stop? De Tegallalang rijstvelden.  Ze behoren niet tot de grootste rijstvelden in Bali, maar zeker wel tot de mooiste. Erg indrukwekkend. Al was het vinden van de 'ingang' wel een beetje vreemd, want je moet langs/tussen de souvenirwinkeltjes doorwandelen om er te geraken. Maar eens aangekomen kan je je uren vermaken door gewoon tussen de rijst te wandelen. Heerlijk. Wij waren er op een érg warme dag dus we waren blij dat we er redelijk vroeg waren. Dan is het nog niet zo druk en is de hitte ook nog niet zó drukkend. Ook de paden waren goed te bewandelen omdat het niet geregend had. Maar ik kan me voorstellen dat, op een natte dag, het best glad kan worden.

Info: Je kunt er niet verloren lopen dus een gids vond ik persoonlijk niet nodig. Er zijn geen entreekosten maar er wordt op verschillende plaatsen wel om een donatie gevraagd. (De éne geeft die, de andere niet. It's up to you.) Wij 'doneerden' in totaal 10.000 idr (€0,67) voor onze wandeling doorheen Tegallalang. De parking bedroeg 20.000 idr (€1,34).

Monkey Forest
Vervolgens reden we door naar Monkey Forest. Zoals ik eerder al zei ben ik altijd blij als ik iets kan doen waar wilde (niet gevangen genomen) dieren bij betrokken zijn. En laat Monkey Forest nu net een heilig bos zijn waar meer dan 200 makaken vrij in rondlopen. Yes. Dacht ik! Want, hoewel het bos erg mooi is om in rond te lopen en je er zelfs een geheel Hindoeïstisch tempelcomplex kunt terugvinden, heb ik toch een soort van dubbel gevoel overgehouden aan mijn bezoek hier. De apen worden zo opgejut door toeristen dat ze agressief worden. Een hoop mensen willen een mooie foto met een schattige aap, kopen een banaan aan de ingang om er eentje te kunnen lokken, en worden vervolgens gebeten. Of mensen lokken een aap en wanneer die dan komt dan pikt die hun zonnebril of hun telefoon. En dan vervolgens wordt er natuurlijk gegrommeld op de aap in kwestie omdat de mens iets dom heeft gedaan. Héél logisch. NOT! Maar hoe dan ook... persoonlijk hebben wij geen last gehad van de apen. Als je je aan de regels houdt (die staan uitgelegd aan de ingang van het park), dan doen de apen je totààl niets. Je moet ze eigenlijk gewoon compleet negeren, dan negeren ze jou ook. Natuurlijk blijven het wilde dieren die onvoorspelbaar zijn, dus wees op je hoede. En mocht je toch gebeten worden... dan heb je een rabiës shot nodig! Just so you know.

Info: De parking was hier gratis. De inkom bedroeg 50.000 idr p.p. (€3,36).

Café Wayan
Na ons bezoekje aan Monkey Forest wandelden we nog wat door Ubud en gingen we wat eten bij Café Wayan, dat zich op wandelafstand van de aapjes bevindt. Kristof is al eerder in Bali geweest en was hier toen ook komen eten, en dat was goed bevallen. Vandaar... . Je kunt hier heel gezellig zitten en ze hebben er de lékkerste chocolade cake aller tijden. De naam ervan is niet voor niets 'Death by Chocolate'. Haha. Genieten.

Ubud Market
Na ons buikje vol te hebben gegeten gingen we nog wat rondwandelen op de bekende en drukbezochte markt van Ubud. Je kunt hier echt van alles kopen. Van fruit en groenten tot kleding en souvenirs. Super fijn! Ik kocht er o.a. een dromenvanger en wat kommetjes voor als ik ooit een eigen huisje heb.

Back to reality
Vervolgens reden we terug naar ons hotel en konden we daar nog wat relaxen, gingen we opnieuw gezellig uit eten en genoten we van de rust. Morgen hebben we niets speciaal meer gepland en beginnen we alweer terug met het inpakken van onze koffers. Helaas. Onze vakantie begint ten einde te komen. Terug tijd om naar de realiteit te gaan.

Bye bye Bali. Can't wait to meet again!

Liefs, Sarah

6 opmerkingen

1. Ik ben dol op apen!! Monkey Forest zou dus zeker iets voor mij zijn. En die rijstvelden zien er prachtig uit! Ik wist eerlijk gezegd niet wat ik mij bij zo'n veld moest gaan voorstellen, maar waauw!

BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan zou Monkey Forest inderdaad helemaal uw ding zijn, ja ;) Bali op de bucket list zetten!

Verwijderen
  2. Toffe foto's! Ik vind die apen zo grappig om te zien, die ene is wel erg lui :D

BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje! En ja, éh?! Die lag er zo grappig bij. Zijn buikje misschien lekker vol gegeten :)