Bali dag 5 - Oh, heaven is a place on earth!

Een dag waar ik lang naar had uitgekeken want vandaag trokken we naar het wondermooie Nusa Penida; een ietwat onbekender eiland ten Oosten van Bali. Het eiland ziet er nog erg puur en authentiek uit omdat het nog niet extreem toeristisch is, en dat maakte deze uitstap zo uniek. Zulke ongerepte natuur als hier vind je namelijk niet meer overal!

Wat informatie over Nusa Penida?
Hoewel Nusa Lembongan en Nusa Ceningan een stuk kleiner zijn, worden deze eilanden toch vaker bezocht dan Nusa Penida. En net dat maakt Nusa Penida zo onaangetast en uniek. De mensen op het eiland spreken er een eigen dialect en leven er voornamelijk van visvangst en zeewierteelt. Rijst kunnen ze er niet telen omdat het er te droog is. Vroeger werd het eiland tevens gebruikt om Balinese wetsovertreders naartoe te sturen.

Discover Nusa Penida (niet met de brommer!)
Op voorhand hadden we op internet al gelezen dat de infrastructuur op Nusa Penida te wensen overliet. En dat was niet gelogen. De wegen zijn er echt... tja... rampzalig. Tenzij je een extra ervaren chauffeur bent (en zelfs dan!) zou ik daar écht niet zelf met de brommer gaan rijden. Hoewel het super avontuurlijk is om zo'n fantastisch eiland op je eentje te kunnen ontdekken zou ik het risico niet nemen. Kristof en ik zijn niet meteen mensen die graag op 'tour' gaan en doen ook liever alles met z'n tweetjes, maar hier leek het ons toch de beste oplossing om voor zo'n pakketreis te kiezen. En zo kwamen we via Tripadvisor terecht bij Discover Nusa Penida. Ze hebben er verschillende soorten tours en als we de commentaren op Tripadvisor mochten geloven zou het ook een erg plezante organisatie zijn. Daar hebben we dus niet te lang over getwijfeld en voor we het wisten hadden we de 'South Tour' en de 'Snorkeling Tour' geboekt.

South Tour
Vandaag was het tijd voor de South Tour. We werden stipt op tijd opgepikt in ons hotel, reden naar de haven in Sanur, spendeerden zo'n 30-tal minuten op de speedboot, en aangekomen werden we hartelijk ontvangen door onze gids Wayan. Een man vol passie en met een glimlach tot achter zijn oren. Ik werd er spontaan blij van. Hij vertelde ons super enthousiast over het eiland waar hij zo trots op is en hij deed er alles aan om ons op ons gemak te stellen. We werden voorzien van frisse doekjes en drankjes, en werden zo goed en zo kwaad mogelijk afgeleid van de verschrikkelijk hobbelige wegen. Als je wagenziek wordt kun je hier op voorhand best een touristiletje innemen ;)

Broken Beach (Pasih Uug)
Aangekomen op onze eerste bestemming; Broken Beach! In het Balinees ook wel Pasih Uug genoemd. De zee zit hier gevangen door rotsen waardoor er een soort van groot natuurlijk 'zwembad' ontstaan is. Boven het water heeft er zich ook een natuurlijke brug gevormd waar je over kunt lopen. Mooi!

Angel's Billabong
Wanneer je Broken Beach links laat liggen en een beetje verder wandelt dan kom je terecht bij Angel's Billabong. Je moet er wat voor over super scherpe (!) rotsen klauteren, maar al bij ziet het er allemaal moeilijker uit dan het effectief is. Angel's Billabong is echt een pareltje. Het water in dit natuurlijke zwembad is glashelder en erg verleidelijk om in te zwemmen. Let wel op, want je mag er enkel in bij laag tij! Het kan er namelijk levensgevaarlijk zijn wanneer het water in de zee wat hoger komt te staan of wat wilder wordt. Wees hier dus extra voorzichtig als je ook van plan bent ooit te gaan!

KelingKing Beach
Vervolgens reden we door naar KelingKing Beach. Of zeg maar; een uitzichtpunt op KelingKing Beach. Je hebt hier namelijk een fantastisch zicht op een dinosaurus-achtig gebergte waarlangs je naar beneden kan wandelen, om zo op het strand te belanden. Die wandeling zou echter wel een uur in beslag nemen, en daar hadden we uiteraard geen tijd voor. We aten nog wat cashewnoten als snack (want die groeien hier). En ik klauterde nog snel even in een boom om een leuke foto te kunnen maken. En toen begon ik echt wel honger te krijgen en had ik zin om ergens rustig te kunnen gaan lunchen. Want hoewel het lijkt alsof we nog niet veel gedaan hebben, die hitte slaat er toch altijd snel in. Af en toe wat rust kan dan geen kwaad ;)

Elephant Bay
Op weg naar onze lunch stopten we nog snel even langs Elephant Bay voor wat foto's. Het is een soort van gebergte dat op het hoofd van een olifant lijkt. Best interessant.

Crystal Bay
En toen gingen we rustig lunchen, om nadien enkele uurtjes terecht te kunnen op Crystal Bay. Een wit zandstrand met palmbomen en kristalhelder water. (Vandaar ook de naam!) Een klein paradijs was het. We huurden twee zitzakken onder een parasol, dronken uit een kokosnoot, gingen snorkelen, wandelden wat over het strand,... . Z a l i g! Een klein beetje de hemel op aarde.

Aan alle mooie liedjes komt een einde
En voor we het wisten zaten we alweer op de boot richting Sanur haven, waar we terug opgepikt werden door de lieve chauffeur van vanmorgen en terug naar ons hotel gebracht werden. Aan alle mooie liedjes komt altijd een einde, éh?

We gingen nog een hapje eten in de buurt van ons hotel en vielen daarna gelukkig in slaap. Wat een magisch eiland is Nusa Penida. Wij werden er alvast gelukkig van en zijn nu extra blij dat we nog een 'Snorkeling Tour' in het vooruitzicht hebben. Yay!

Naar welke plek zou jij ooit nog weleens willen terug gaan?

Liefs, Sarah

8 opmerkingen

1. Oeh, hier zou ik mijn hartje kunnen ophalen qua fotografie, denk ik ;)