Ontdek Boedapest met mij - Dag 2

De tweede dag in Boedapest begon voor ons opnieuw vroeg. Op reis willen we geen tijd verspillen, dus nog voor 8u waren we al op weg naar onze eerste bestemming. Boedapest staat bekend om zijn fantastische koffiehuizen, dus het ontbijt in ons hotel sloegen we over en we gingen rechtstreeks naar Amber's French bakery & café voor een lekkere kop koffie. Heerlijk begin van de dag!

Tegenover Amber's ligt ineens ook de Great Market Hall. Het is de grootste en oudste binnenmarkt van Boedapest waar je souvenirs en Hongaarse lekkernijen kunt kopen. Een echte typische markt. We liepen er wat rond en besloten dan verder te wandelen naar de Gellert heuvel.

En zoals ik in mijn vorige photo diary ook al vermeldde, dat wandelen is hier niet zo'n probleem. Overal is er wel iets mooi te zien. Zalig! Wat we wel niet te voet gedaan hebben is de klim naar de top van de Gellert heuvel. (In mijn ogen is dat namelijk een echte berg!) Nu ja, het is effectief een zware wandeling, dus wij namen gewoon de bus.

Op de top van de heuvel was het dan puur genieten van het uitzicht. Zo mooi en rustgevend om de wereld te zien passeren van bovenaf. De moeite! Je hebt er ineens ook een overzicht over de hele stad. Super!

Hier is nog wat informatie over de Gellert heuvel (of Gellertberg). Hij is 235m hoog en draagt de naam van de Heilige Gellert, die op deze plaats vermoord werd. Het beeld, dat zo hoog op de heuvel staat dat het vanuit heel Boedapest te zien is, is een vrouw met een palmblad in haar handen. Het wordt ook wel eens het vrijheidsbeeld van Boedapest genoemd omdat het staat voor de mensen die hun levens opofferden voor de vrijheid en onafhankelijkheid van Hongarije. Mooi én indrukwekkend!

In het park achter het St. Gellert monument zag ik opeens dit beeldje staan. Normaal loop ik zulke dingen snel voorbij, maar dit beeld sprak mij echt aan. Dit had ik kunnen zijn. Een meisje met een veulen. Paarden zijn altijd een groot deel van mijn leven geweest en... dit beeld vond ik 100% bij mij passen. Hier wil ik wel een miniatuur versie van ;)

Vervolgens wandelden we naar het Koninklijk paleis. Daar namen we de buda Hill Funicular om de Burchtheuvel op te geraken. Je kunt de heuvel ook te voet op wandelen, maar het is natuurlijk leuk om deze oude kabeltram ook eens mee te maken. Want, waarom niet?! Eens je boven bent heb je dan weer een mooi uitzicht over de stad.

Ook zagen we de wisseling van de wacht aan het Paleis. Best plezant om eens te zien. Al die moeite dat die mannen moeten doen om van post te wisselen. Pfuh. Haha.

En nog wat meer mooie uitzichten ;)

Turul, de mytische valk die het Koninklijk Paleis bewaakt.

Na nog wat rondgelopen te hebben in de stad en een lekker gebakje te hebben gegeten gingen we terug richting hotel met de metro. Het metro systeem hier deed me trouwens denken aan dat van Londen, behalve dan dat alles hier nog super ouderwets is. Hier is niks elektronisch. Precies alsof de tijd is blijven stilstaan. Zo gek.

Aangekomen op hotel pakten we onze badspullen bij elkaar en gingen we naar de Széchenyi-baden voor een avondje in de warmwaterbronnen. Kristof vond het fantastisch om te doen, ik daarentegen... tja... zwembaden en spa's en toestanden... dat is mijn ding niet meteen. Maar tof om eens meegemaakt te hebben natuurlijk. We bleven buiten in het warme water zitten tot de zon onder was en toen was het welletjes geweest voor mij.

Tijd om een hapje te gaan eten. Yum. Dat heeft gesmaakt.

We LOVE Budapest. Yes, we do :)

Liefs, Sarah

6 opmerkingen

1. Wat een mooie uitzichten zeg! En wat lijkt me dat apart, baden in zon warmwaterbron. Ik ben nooit in Boedapest geweest, maar het staat zeker op de planning!

Reacties
    1. Ja, was ook best apart om te doen. Altijd tof om eens mee te maken dan :) Fijn dat Boedapest op je planning staat want het is écht de moeite!!!

2. Je doet mij meer & meer verlangen om eens naar ginder te gaan, haha :p

Reacties
    1. De hemel op aarde, zéker voor een fotograaf ;)

Verwijderen
  3. Zelf ben ik er ook al eens geweest en vond het er ook heel mooi!

Reacties
    1. Super! Fijn dat je er ook al bent geweest.