Boekrecensie - Miss Peregrine's Home for Peculiar Children

In het Nederlands heet het boek 'De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine'. Een verhaal waarin je wordt opgeslorpt door de nodige dosis spanning en fantasie. Wat ik er precies van vond? Je leest het hier!

Ransom Riggs
De schrijver van het boek, Ransom Riggs, is opgegroeid in Florida en studeerde Engelse literatuur en film. Hij woont momenteel in Los Angeles, waar hij nog steeds films maakt en boeken schrijft. Zijn inspiratie voor het boek 'Miss Peregrine's Home for Peculiar Children' haalde hij uit gekke foto's die hij op vlooienmarktjes vond.

Inhoud
Jacob en zijn grootvader hadden altijd al een speciale band. Toen Jacob klein was mocht hij altijd naar de verhalen van zijn grootvader luisteren; over hoe die naar een weeshuis was gevlucht tijdens de oorlog en daar een hele hoop vrienden had gemaakt. Wanneer Jacobs's opa op een gewelddadige wijze om het leven komt begint Jacob nachtmerries te krijgen. Hij krijgt het in zijn hoofd om op zoek te gaan naar het weeshuis waar zijn grootvader het altijd over had, om zo wat tot rust te kunnen komen. Maar eens hij het tehuis vindt blijkt dat de kinderen die er ooit hebben gewoond toch specialer waren dan hij had gedacht. Misschien waren ze zelfs wel gevaarlijk?

Mijn mening
Dit is echt een bijzonder boek. Ransom Riggs heeft het hele verhaal gebaseerd op echte foto's die hij op vlooienmarkten heeft gevonden, en die foto's kom je doorheen het hele boek tegen. Fascinerend! Het boek leest ook vlot, is spannend en tja... het is gewoon een leuk verhaal. Al vond ik het soms wel té spannend om 's avonds voor het slapengaan te lezen. Dan kon ik gewoon niet meer slapen omdat ik té bang was. (Maar oké, ik ben dan ook zo'n chicken!) Zeker een aanrader dus! Zeker voor iedereen die van wat spannendere verhalen houdt.

Fun facts

• In 2016 komt de gelijknamige film, gebaseerd op dit boek, uit.
  • Het boek bestaat voorlopig (?) uit drie delen; Miss Peregrine's Home for Peculiar Children is het eerste deel, Hollow City is het tweede deel en het derde deel heet Library of Souls.