Help! Een migraineaanval


Migraine is een chronische hersenaandoening waarbij je meestal aan één kant van het hoofd pijn krijgt. Wanneer je precies een migraineaanval gaat krijgen is nooit duidelijk. Dit kan zowel overdag als ’s nachts gebeuren. Vaak is er geen duidelijke aanleiding voor migraineaanvallen. Ikzelf heb ook al jarenlang last van migraine. Na tal van ziekenhuisbezoeken en verschillende onderzoeken heb ik medicatie gekregen die mij helpt en de aanvallen sterk vermindert. Jammer genoeg heb ik er af en toe toch nog last van. Enkele dingen die ik doe om een migraineaanval te doorstaan kan je hieronder lezen.

Wat is migraine? 


Migraine veroorzaakt aanvallen van hevige hoofdpijn, meestal aan één zijde van het hoofd. Neveneffecten van een aanval kunnen misselijkheid, braken, pijn bij bewegen en overgevoeligheid voor licht en geluid zijn. 15% van de migrainepatiënten hebben ook last van aura’s. Dit wilt zeggen dat je migraineaanval wordt aangekondigd door je lichaam. Auraverschijnselen die zich kunnen voordoen zijn het zien van lichtvlekken of lichtflitsen, tintelingen in het lichaam of gevoelloosheid, gezichtsvelduitval, spraakstoornissen of krachtverlies. De hoofdpijn komt meestal opzetten meteen na het verdwijnen van de aura.

Een migraineaanval duurt bij volwassenen altijd tussen de 4 uur en de 72 uur, en bij kinderen tussen de 30 minuten en de 48 uur. Hoe vaak een aanval voorkomt hangt af van persoon tot persoon. Een feit dat vaststaat is dat migrainepatiënten verhindert worden in hun dagdagelijkse activiteiten. Na de aanval voelen de meeste mensen zich vaak ook nog slap en zijn ze prikkelbaar. Dit proces kan enkele dagen duren


Oorzaken


Migraine wordt in 80% van de gevallen uitgelokt door stress. Andere uitlokkende factoren zijn vettig eten, niet genoeg bewegen, roken, cafeïne, te veel of te weinig slaap, het overslaan van maaltijden, weersveranderingen, geneesmiddelen zoals de pil, zoetstoffen…

Het hebben van migraine is echter ook genetisch bepaald. Als er mensen in je familie zijn die ook migraine hebben, dan is de kans dat jij het ook hebt/gaat krijgen groter.

Wat te doen bij een migraineaanval?


Als je vaak last hebt van migraine moet je eerst en vooral advies vragen aan je huisarts. Die kan je eventueel medicatie voorschrijven die je preventief kan nemen, zodat je migraineaanvallen beperkt blijven.

Een bezoek aan een neuroloog kan ook nuttig zijn. Neurologen zijn gespecialiseerd in het behandelen van ziekten met betrekking tot onder andere de hersenen, dus voor het juiste advies en de juiste medicatie kan je daar zeker terecht.


Tips
  • Als je een migraineaanval voelt opkomen (door bijvoorbeeld een aura), neem dan meteen je voorgeschreven medicatie in. Deze medicatie zorgt er voor dat je aanval niet of minder goed doorkomt.
  • Moet je vaak braken tijdens een migraineaanval? Neem dan ook meteen een middel tegen het braken in als je de aanval voelt opkomen.
  • Zorg er voor dat je medicatie altijd mooi op dezelfde plaats ligt. (Bijvoorbeeld in je nachtkastje.) Op die manier moet je tijdens je aanval niet meer op zoek naar de juiste medicijnen. Toch al één zorg minder!
  • Neem pijnstillers, maar zorg dat je op voorhand al goed weet wat er op de bijsluiter staat.
  • Ga in een donkere, stille kamer liggen.
  • Een nek- en/of schoudermassage wilt ook wel eens helpen.
  • Geen televisie, computer en gsm.
  • IJskompressen tegen de nek of het hoofd houden.
  • Frisse lucht; zet het raam even open.
  • Is de aanval (bijna) over, luister dan naar ASMR video's.
  • Een ontspannend bad nemen.
  • Indien mogelijk, geen maaltijden overslaan.
  • Zo snel mogelijk terug buiten komen.


Migrainekalender

Als je vaak last heb van migraine kan je een migrainekalender bijhouden. Je kan op deze kalender aanduiden wanneer je hoofdpijn hebt, wanneer er zich een migraineaanval voordoet, wanneer je welke medicatie inneemt… Door middel van zulke kalenders krijgt je arts meer inzicht in je ziekte en kunnen er betere maatregelen getroffen worden. De migrainekalender kan je terugvinden via Google.

Liefs, Sarah

Geen opmerkingen